Taxisjåfører beslaglegger verdisaker

– Uheldig, men veldig vanlig, sier kommunikasjonssjefen i Oslo Taxi.
Fredag, 29 oktober, 2010 - 13:43


Lars Dolva i Oslo Taxi bekrefter at de sliter med å følge opp hva som foregår i bilene deres. Ett av problemene oppstår når turen skal betales.

- Sjåførene våre skal i utgangspunktet sørge for å ta betalt når turen er ferdig. Dersom kunden ikke kan gjøre opp for seg, lar vi sjåførene ta eiendeler i pant. Det er absolutt en dårlig løsning, sier Dolva.

 

Pantetrøbbel

Erland Gyllensten (26) fra Oslo forteller at han havnet i ”pantetrøbbel” med Oslo Taxi for to år siden. Da han skulle betale for turen, gikk ikke bankkortet gjennom og Gyllensten ble bedt om å gi fra seg telefonen som pant. Som sikkerhet fikk han med seg en kvittering med sjåførens telefonnummer og en beskjed om å ringe ham dagen etter. Han forteller at sjåføren var både aggressiv og vanskelig.

- Jeg ba om å bli kjørt hjem slik at jeg kunne hente penger og betale for alt. Svaret jeg fikk var at det var kveldens siste tur og ”i feil retning”, sier Gyllensten.

Betalingstrøbbelet tok heller ikke slutt da han skulle hente mobilen og betale for turen dagen etter.

- Da prøvde sjåføren å kreve ekstra betaling for å gi meg telefonen tilbake, forteller han.

 

Erland Gyllensten ga mobilen i pant da bankkortet streiket.  Dagen etter krevde taxisjåføren ektra betaling for å gi den tilbake. Foto: Privat

 

Lar sjåfører gjøre opp privat

Dolva bekrefter at de lar sjåførene møte kunder privat for å betale. Eventuelt kan man komme til stasjonen og hente eiendelen mot betaling av turen. På spørsmål om hvem som bør innrette seg, har Dolva følgende å si:

- Enhver kunde som setter seg i en taxi, plikter å betale. Panteordningen har oppstått som en midlertidig løsning, og det er ikke sånn vi vil ha det.

Han blir oppgitt når han hører hvordan sjåførene krever penger når turen skal gjøres opp, slik Gyllensten opplevde.

- Nei og nei, dette er ikke bra. De har ingen som helst rett til å ta et ”gebyr” for å levere tilbake verdisaker, sier en fortvilet Dolva.

 

Panteordning vanlig hos de fleste

Selve bruken av pant har vist seg som svært vanlig blant Oslos taxiselskaper. Også Christiania Taxi og Taxi2 sier de tyr til pant i lignende situasjoner.

Christiania Taxi fremhever også at de er strenge på å aldri beslaglegge offentlige dokumenter, slik som bankkort eller pass.

Hos Oslo Taxi har det hendt at sjåfører har beslaglagt bankkort, noe Dolva mener ikke bør forekomme.

-Dersom det har skjedd, beklager jeg på det sterkeste, fortsetter han.

 

Samme verdi

Pante- og avtaleloven gir rom for selve panteløsningen, men kun i samtykke med passasjeren. Sjåføren har ingen rett til å beslaglegge en eiendel uten at det er en enighet om det.

Verdien på pantegjenstanden, som i praksis vanligvis er en klokke eller mobil, skal også reflekterere verdien av turen.

Dermed er det ikke gitt at sjåføren har krav på å ta fra deg den dyre mobiltelefonen.

 

Vanskelig å gjøre noe med

Dolva sier det er vanskelig å bli kvitt sjåfører som går over streken, og innrømmer at de har liten kontroll på slike situasjoner.

- Problemet er å bevise det som skjer, siden mange tilfeller befinner seg i gråsonen. Vi er avhengige av at passasjerene sier i fra om slike brudd. En sjåfør som lager sine egne regler er ferdig i Oslo Taxi, avslutter han.

Emneord: