Med apps på agendaen

En god idé er ikke nok for å lage en suksess-app, mener Håkon Bertheussen. Litt flaks og mye hardt arbeid må til.
Torsdag, 17 november, 2011 - 15:17


På Norges største mobilkonferanse var apps et sentralt tema. Mobile 2011 er slått sammen av en prisutdeling og to konferanser. Appworks er en av konferansene. Apputviklerne snakket om en fersk bransje hvor noen har opplevd eventyrlig suksess.

Viktigst er arbeidet

Blant foredragsholderne var Håkon Bertheussen, som er blitt millionær på å utvikle spillet Wordfeud. Spillet er basert på Scrabble, og spilles hver dag av to og en halv millioner mennesker. I løpet av drøyt halvtime ble han utspurt om hvordan hans app-eventyr startet, og hva han tror er nøkkelen til suksess.

- Jeg var heldig med topp ti-plasseringen på Android Market og App Store, forteller han til publikum. Det hele startet som en hobby ved siden av jobb, men i dag lever Bertheussen på inntekt fra appen. Han mener det er viktig å finne en app som folk vil ha, men tror ikke idéen er nok alene:

- Det er arbeidet bak som er viktig. Min største utfordring har vært å utvide serverne nok, for jeg hadde ingen idé om at Wordfeud skulle bli så stort, sier Bertheussen.

Selv er det hans første gang på konferansen. Han skryter av programmet, men spøker med nødvendigheten av en slik konferanse:

- Jeg har på en måte klart meg uten.

Fornuftig i framtida

Blant de besøkende treffer vi Simon Flack og Øyvin Thuv fra Whitefox AS. De har utviklet en rekke apps, blant annet for Parkenfestivalen i Bodø og Universitetet i Nordland. De tror apps er kommet for å bli, selv om de er noe kritiske til markedet i dag:

- Jeg tror det er mange som produserer apps fordi det er in, sier Thuv.

- Apps er på samme nivå nå som internett var i starten. Mange spør “hvordan kan vi tjene penger på det her,” men i fremtiden tror jeg det blir nødvendig å spørre “hvordan er dette til hjelp for forbrukeren?”, supplerer Flack. De tror mange bedrifter vil lage apps bare for å ha laget den, uten å tenke på at den skal ha en funksjon.

- I fremtiden vil appene bli mer fornuftige, mener Øyvin Thuv.

 

Fredag publiserte Mobili.no en artikkel med oversikt over vinnerne av Gulltasten 2011.

-Bransjen må forstå hva apps innebærer, mener gutta i Whitefox AS. Simon Flack (t.v.) og Øyvin Thuv. Foto: Thorbjørn A. Kringlebotn Borlaug

Emneord: