Oransje skjerf for en bedre jul

Tirsdag hang det 3500 oransje, håndstrikkede skjerf rundt om i Oslo og 11 andre byer i Norge. Dette markerte starten på Kirkens Bymisjons julekampanje "Gled en som gruer seg til jul".
Onsdag, 28 oktober, 2015 - 14:41


– Vi i Kirkens Bymisjon møter mange som går en kaldere tid i møte, og skjerfene skal minne oss på at det er mange i byen vår som ikke har det så bra, som strever med livene sine og som gruer seg til jul, sier Kristian Fjeldstad i Kirkens Bymisjon.

De startet tirsdag 27. oktober sin årlige julekampanje “Gled en som gruer seg til jul”. I år som i fjor, startet de kampanjen med å henge ut oransje hjemmestrikkede skjerf rundt om i Oslo og 11 andre byer i Norge, med et mål om å varme noen som fryser og en bedre juletid.

Fjeldstad sier at skjerfene skal være en gave til de som fryser, men at de også kan bæres i solidaritet for sette lys på prosjektet.

Oransje skjerfOransje skjerfDe oransje skjerfene er kjennetegnet på starten på Kirkens Bymisjons julekampanje. F.v: Adelheid Firing Hvambsal (generalsekretær i Kirkens Bymisjon), Kristian Fjeldstad, Per Frogner, Hans Jacob Torkildsen, Ragnhild H. Østrem. Foto: Kirkens BymisjonVil gi en bedre juletid

Jula er for mange assosiert med familie, god mat og glede, men slik er det dessverre ikke for alle. For hjemløse og rusavhengige er det gjerne ekstra vondt å stå utenfor i juletider.

– I løpet av julen inviterer vi i Oslo og flere byer til åpne dører med julaftenfeiring og gaveutdeling, julefester, intimkonserter og  julemiddager. Kontakten rundt bordet kan gi mennesker nytt håp, og for noen er det livsviktig med maten og et fellesskap å oppsøke, sier Fjeldstad.

Middagene de deler ut på arrangementene, både før og i juletiden, er gitt med økonomiske bidrag fra mennesker som ønsker å støtte akjsonen.

Inga HuberUsikkerOsloborger Inga Huber er usikker på om Kirkens Bymisjons budskap når ut til alle. Foto: Odin DrønenUsikker på effekten

Onsdag formiddag finnes det bare ett oransje skjerf igjen i Oslos gater. Det henger på statuen av Johan Sverdrup ved Stortinget. Osloborger Inga Huber stoppet opp og tok et bilde da hun så skjerfet på statuen, men hadde aldri før hørt om kampanjen.

– Jeg la merke til skjerfet på statuen, men vet ikke hvorfor det er der, sier hun.

Ved spørsmålet om hun tror kampanjen har stor effekt, er hun usikker.

– Jeg tror kampanjen hadde gitt en større effekt hvis budskapet var mer synlig.

Gir resultater

Til tross for at ikke alle skjønner budskapet, virker det som om Kirkens Bymisjon når ut til de som trenger det mest.

– I fjor delte vi ut 200 000 måltider på landsbasis, og på gatenærkaféen i Oslo delte vi i gjennomsnitt ut 150 middager daglig i løpet av kampanjeperioden, sier Fjeldstad.

Han sier at de ser resultater av kampanjen, og at de som trenger det vet hvor de kan komme for å få en hyggeligere julefeiring. På gatenærkaféen i Oslo hadde de omtrent 50 000 besøkende i 2014, og fullt hus på julaften.

 

Emneord: