Kun 950 tilskuere på Champions League-kamp
Stabækspiss Elise Thorsnes, mener den lave interessen for damefotball har flere årsaker. Hun kritiserer blant annet Norges Fotballforbund (NFF) for å gjøre for lite for kvinnene. – De burde brukt oss mer sammen med herrelaget. Da tror jeg vi ville blitt mer attraktive for sponsorer, og blitt synligere for mannen i gata, sier Thorsnes. Hun påpeker at kvinnefotball ikke trenger å være kjedelig å se på, som mange hevder. – Problemet er at mediene ikke lar damene slippe til, fortsetter Thorsnes. Heidi Støre, sjef for kvinnefotball i NFF, mener at man må begynne i klubbene. – Får man 1500 til 2000 på kamp hver helg, vil mediene følge etter, sier Støre. Roger Finjord, assistenttrener for kvinnelandslaget, sier at landslaget og NFF jobber med profilbygging fram mot VM i Canada i 2015. Landslagsjentene skal blant annet pryde TINEs melkekartonger og fronte Statens Vegvesens nye trafikksikkerhetskampanje. I tillegg jobbes det med en dokumentar om jentenes vei til Canada. – Nå skjer det ting. NFF er veldig opptatt av at vi skal profilere laget fram mot mesterskapet neste år, uttaler Finjord til Journalen. Også Elise Thorsnes mener at profil er viktig. Hun syns at de kvinnelige fotballspillerne ikke byr nok på seg selv. – Det er fire, fem jenter som blir brukt om og om igjen i norske medier. Selv om jentene er gode på banen, blir de ikke interessante for mediene fordi de svarer så kjedelig, sier Thorsnes.
Kritisk til NFF og mediene
Hun mener at man ikke kan kreve spalteplass, men at mediene hadde hatt råd til å vie jentene mer oppmerksomhet.Bygger profil(er)