Utfordringer etter den arabiske våren
Mye gjenstår for at de arbiske landene skal fullføre revolusjonen, men de unge vil ikke godta nye totalitære regimer, mener forskerne Fariz og Pournik. De var invitert til Litteraturhuset for å fortelle om sitt arbeid knyttet til forskningsrapportene Arab Knwoledge Report og Arab Development Challanges Report. Nye valgsystemer som er mer eller mindre demokratiske er ikke nok for å skape forandring i de arabiske landene, fortalte Pournik. Han mener at den nye eliten som har blitt valgt i mange av de arabiske landene, ikke nødvendigvis er i stand til å sikre et stabilt samfunn. Pournik mener derimot at et styrket sivilsamfunn, et konkurrerende og gjennomsiktig marked, lokale myndigheter og kunnskap vil bli viktig for en fortsatt positiv forandring etter den arabiske våren. Fariz presiserer hvor viktig det er å ha et kunnskapsrikt folk for å fremme utvikling. Han forteller at i de arabiske landene har 20% av statsbudsjettene vært øremerket utdanning, men likevel er en tredel av hele befolkningen analfabeter. Kunnskapsflukt har også vært et problem for mange arabiske land. Over halvparten av de arbaiske studentene som reiser til utlandet for å studere, kommer ikke tilbake. En slik “kunnskapsflukt” skjer for at studentene ikke føler at de har et godt alternativ å komme hjem til. Situasjonen etter den arabiske våren er fortsatt kritisk. Det er 1,3 millioner syrere på flukt til andre land, og 3 millioner er på flukt i eget land, ifølge NRK.no. Unicef oppgir at halvparten av flyktningene er barn. I flyktningleiren Domiz i Irak, deler 120 syrere ett toalett, ifølge Flyktninghjelpen, som også frykter kolera- og hepatittutbrudd i leiren. SE GAITH FARIZ SNAKKE OM VIKTIGHETEN AV UTDANNING:
Valg er ikke nok
Behov for kunnskap
Syrere på flukt