Nasker for flere hundre millioner

Nordmenn nasker til seg dagligvarer for mange millioner kroner, selv om en ny statistikk fra politiet viser at viiningskriminaliteten går ned.
Torsdag, 17 mars, 2011 - 16:00


– Vi anslår at vi taper mellom 25 og 50 millioner kroner årlig på nasking, sier sikkerhetssjef i Meny, Kurt Thomassen.

Han forteller at Meny anmelder rundt 2000 butikktyver i året, men poengterer at de langt i fra får anmeldt alle som stjeler fra butikkhyllene.

– Det er nesten helt umulig å få oversikt over hvor mange som stjeler og hvor mye de stjeler for. Vi har en post på budsjettet som heter uregistrert svinn, men i den inngår også skader fra leverandører og lignende. I tillegg er det nok store mørketall når det gjelder nasking.

Også assisterende butikksjef ved Coop Bislett, Chris Carlsson, sliter med nasking.

– Vi pleier å si at det naskes for 1 prosent av omsetningen vår, og når vi omsetter for rundt 100 millioner kroner sier det seg selv at det blir mye penger som forsvinner i lommer og vesker.

 

Vinningskriminaliteten synker

21.januar i år presenterte politiet en rapport som viser at vinningskriminalitet sank med seks prosent i 2010. Det har verken Chris Carlsson eller Kurt Thomassen merket noe til.

– Det vi ser er at nasking er noe som forholder seg stabilt. Det går sjeldent veldig mye opp eller ned der, men det er som kjent vanskelig å få noen konkrete tall på dette, sier Thomassen.

Carlsson forteller at det varierer litt fra uke til uke, men at det på årsbasis ikke har vært noen markant nedang.

– Den ene uken tar jeg flere stykker, andre uker er roligere. Men det er ikke så lett å oppdage naskingen, så det er nok mer tilfeldig at jeg noen uker tar flere, sier han.

 

Hør hvilke holdninger folket på gata har til nasking.

 

Bruker vektere

Både Thomassen og Carlsson forteller at de benytter seg av vektertjenester for å bekjempe problemet.

– Vekterne patruljerer rundt i butikken og sikrer verdier,  i tillegg har vi overvåkningskameraer hvor det hender jeg følger med på mistenkelige personer, sier Carlsson.

– En gang så jeg en som fylte baggen sin med sixpacker med øl. Så mens han var borte og hentet flere gikk jeg bort og tok bagen hans. Når han kom tilbake å skulle fylle bagen igjen, var den borte.

Thomassen forteller at Meny i tillegg til videovervåkning og vektere noen ganger har uniformert politi innom butikken, men at det er egne ansatte som gjør hovedinnsatsen.

– Det vi gjør for å motvirke naskingen, er opplæring av ansatte. Det er de som er viktigst i kampen mot naskingen, sier han.

 

Alle stjeler

Sikkerhetssjefen forteller at de tar alle mulige folkegrupper i nasking.

– Men det er klart at ligger butikken i nærheten av en ungdomsskole, er flertallet ungdommer. Dersom den ligger i et område med mye eldre mennesker er de overrepresentert. Men den aldersgruppen som nasker mest er de mellom 20-40. Dette henger selvfølgelig sammen med at det er den største kundegruppen vår, sier sikkerhetssjef Thomassen i Meny.

De fleste nasker mindre ting som brus og sjokolade. Men Thomassen kan også fortelle om mer organiserte former for stjeling.

– Vi har hatt problemer med større grupper som organiserer seg i butikken og ser hvor kameraer er og hvor de dyreste varene ligger. Disse menneskene stjeler varer for videresalg, avslutter Thomassen.

Emneord: