Bråker om SV-sitat

Høyre i Bærum bruker tilbakevist SV-utspill om E18 til sin fordel i valgkampen. Dét provoserer Arbeiderpartiet.
Onsdag, 7 september, 2011 - 14:13


Byggingen av ny E18 vestover er et viktig punkt i valgkampen for de fleste partiene i Bærum.

Tirsdag 30. august gikk imidlertid SVs ordførerkandidat i Oslo, Marianne Borgen, ut i NRK. Der sa hun at planen om ny E18 skrinlegges til fordel for utbygging av ny t-bane-tunnel mellom Tøyen og Majorstuen i hovedstaden. Hun hevdet også at SV hadde en avtale med Oslo Arbeiderparti om dette.

Kort etter dementerte Oslo Aps byrådslederkandidat Libe Rieber-Mohn utsagnet. Rieber-Mohn presiserer at Oslopakke 3 kun må reforhandles.

- Vi har ikke sagt at vi ikke skal bygge E18, sa Rieber-Mohn til Budstikka samme dag.

Reagerer på sitatbruk

I Bærum råder det fremdeles full forvirring om planene. Ved sin valgkamp-stand i Sandvika, viser Bærum Høyre til Borgens utspill på sine flygeblad. Med sitatetet «Marianne Borgen (SV) “bekrefter at partiet er enig med Arbeiderpartiet om å droppe byggingen av ny E18 vestover”» deles de ut til alle og enhver.

Aps ordførerkandidat i Bærum, Halvdan Skard, reagerer på Høyres bruk av utsagnet.

- Dette er rett og slett ikke sant, sier han da han får se flygebladet.

Ifølge Skard er alle partier, foruten Frp, enige om å legge E18 i tunnel gjennom Bærum. Han presiserer at Arbeiderpartiet ikke vil droppe den planen.

- Det er mulig Borgen har uttrykt seg på en måte som kan misforstås, men det er på kanten at Høyre bruker dette mot oss, sier Skard fem dager etter Borgens utspill.

Aps Halvdan Skard og Høyres Bjørn
Røtnes vil begge ha ny E18, men er usikre på hva politikerne
i Oslo vil gjøre. Foto: André Berntsen.

- Ikke villedende

Konfrontert av Skard, sier Høyres femte-kandidat, Bjørn Røtnes, til Journalen at han ikke tror Borgen lyver.

- Hun har uomtvistelig sagt det, og da mener jeg det ikke er villedende markedsføring. Det er jo betenkelig at det dukker opp nå, sier han.

- SV Oslo vil nok en gang så tvil om prosjektet. De er villige til å stjele bompengene innbyggere våre har betalt for å få ny E18 vestover, sier Røtnes videre.

Han håper likevel det vil bidra til å sementere enigheten dersom Rieber-Mohn har tilbakevist utsagnet.

- E18 er veldig viktig for lokalsamfunnet, sier han.

Oslopakke 3 konkurs

Både ny t-bane-tunnel i Oslo og ny E18 vestover er en del av Oslopakke 3; en 59 milliarder kroners samferdselsplan for Oslo og Akershus fra 2008 til 2027.

Planen har allerede vist seg ikke å være økonomisk bærekraftig, og mandag gjentar Borgen til Journalen at store veiprosjekter derfor må vike. Hun presiserer imidlertid at Arbeiderpartiet kanskje ikke var like enig i prioriteringen.

- Det var ikke en del av avtalen at E18 måtte vike, men vi mener at den likevel må det, sier Borgen.

Hun forklarer videre at t-banen i Oslo vil koste mellom 8 og 10 milliarder, og mener disse pengene må hentes ved å skrinlegge E18-prosjektet.

- Oslopakke 3 er definert til å være teknisk konkurs. Samtlige prosjekter har blitt dyrere enn man forutså. Da blir det nødvendig å reforhandle. Men jeg var nok litt uklar i mine uttalelser, erkjenner hun.

Emneord: