Blodpris for god samvittighet

H&M sin miljøvennlige kolleksjon skal kombinere mote og miljø, men prisen er langt fra det kundene er vant til.
Torsdag, 4 april, 2013 - 15:09


– Conscious Exclusive er en festkolleksjon for dame og herre. Vi ønsker å gjøre bærekraftig mote tilgjengelig og attraktiv for så mange som mulig. Og det skal være til en god pris, sier Kristin Fjeld, presseansvarlig i H&M Norge.

– Som en stor, global aktør har vi et stort ansvar, og bærekraft står helt sentralt i forretningsdriften til H&M.

Uenig i priskritikk

Mange kunder av den såkalte “billigkjeden” vil kanskje ikke være enige i at prisene er gode. De dyreste kjolene i kolleksjonen koster opptil 3000 kr, flere tusenlapper mer enn man vanligvis må betale for en kjole fra H&M. Fjeld vil derimot ikke gå med på at prisene er for høye:

– Kolleksjonen er tilgjengelig til H&M-priser. Vi henvender oss til alle som er interesserte i mote, og har fått svært god respons fra kunder.

– Bedre kvalitet, men for dyrt

Journalen ankom H&Ms butikk i Bogstadveien ti minutter etter kolleksjonsslipp. Det var da et tjuetalls kunder til stede. I Karl Johan er det litt mer glissent, men Ajfer Husejin hadde tatt turen. Hun innrømmer at hun vanligvis ikke handler på H&M.

– Den generelle kvaliteten er ikke bra nok, men denne kolleksjonen er annerledes. Den er brukervennlig og laget av gode materialer, men veldig mye er uansett for dyrt.

Presseansvarlig Fjeld vil ikke kommentere salgstall, men hevder at kolleksjonen er godt mottatt.

 

Emneord: