![](https://journalen.oslomet.no/sites/default/files/styles/full_width/public/legazy_images/lysp%C3%A6re_BINARY_88270.jpg?itok=PA16y8wQ)
![](https://journalen.oslomet.no/sites/default/files/styles/full_width/public/legazy_images/lysp%C3%A6re_BINARY_88270.jpg?itok=PA16y8wQ)
Når pæra går
– Informasjon skal medføre riktighet, slår Jan Berg, saksbehandler i forbrukerombudet fast. Informasjon som ikke er riktig er villedende markedsføring, noe som er forbudt. I slike tilfeller kan forbrukerombudet forby markedsføring, forteller ombudet – I de verste tilfellene ender forhandleren på en svarteliste, og får en bot, utdyper han. Hos lyspærelevrandøren Philips tester de pærene i et labratorium før de setter levetidsgarantien. På labratoriet måles gjennomsnittslevetid hos en gjennomsnittsbruker. Det er ikke gitt at denne brukeren bor i Norge, noe som betyr at pæren ikke nødvendigvis er tilpasset norske forhold. – Hvis produktet ikke svarer til forventningene, er kunden velkommen til å sende inn lyspæren, for å få den vurdert av Philips, sier en medarbeider hos Philips Lightning, som ønsker å være anonym. Agenten forteller at en lyspære som er kjøpt for 10 år siden er utenfor garantitiden, men ellers tar Philips det på skjønn. – Vi spør kunden hvordan og hvor lenge pæren er brukt, sier han. Og legger til at i de aller fleste tilfeller får kunden tilsendt en ny vare, forteller medarbeideren. På ikea sine hjemmesider står det at en vanlig sparepære skal holde i 10.000 timer. I følge kommunikasjonsrådgiver hos ikea, Siv Egger, kan det være feil på produktet som gjør at levetiden ikke holder mål. Hun sier at det er umulig å vite hvor lenge kunden har brukt en lyspære, likevel holder det med fremvising av kvittering for å få ny vare. – Vi må ha tillit til at folk snakket sant, sier Egger.
Testes i labratorium
Satser på tillit