Selger brukt på sosiale medier

Å handle brukt har blitt mer og mer populært de siste årene. Nå bruker Finn.no sosiale medier til å fremme bærekraftig forbruk.
Onsdag, 24 april, 2013 - 10:34


17. april startet den nye miljøkampanjen «Bruktduellen», der kjøperene utfordres til ikke å kjøpe noe nytt på femti dager. Kampanjen er bare ett eksempel på en økende tendens til gjenbruk og bevissthet rundt miljøet.

– Flere og flere går til bruktbutikker, på loppemarkeder og byttearrangementer, og mange bruker nettsteder til kjøp og salg av brukte produkter. I tillegg har det blitt populært med egenproduksjon, sier Nina Heidenstrøm, forsker i SIFO.

Kampanje gjennom sosiale medier

Finn.no har stort sett brukt sosiale medier som Twitter, Facebook og Instagram for å spre miljøkampanjen. For hver deltaker gir nettsiden en krone til regnskogsfondet.

– Vi har hatt ca. 10 000 besøkende på nettsiden for kampanjen, men akkurat hvor mange deltakere det er har vi ikke noe tall på, sier Henrik Faller, PR-ansvarlig i Finn.no.

Nettsiden skal også gi en krone til regnskogfondet for hver gang bruktduellen nevnes i en hashtag på Twitter eller Intagram.

Henrik Faller håper at bruken av sosiale medier skal gjøre det enklere for folk å bidra til å bedre miljøet.

IRINAHAUGANE.jpgIrina Haugane kjøper brukte klær først og fremst fordi hun liker designet. Foto: Alexandra K. DjupeslandPris og design frister

Journalen var innom bruktbutikken UFF i Storgata, og spurte kunder hvorfor de velger å kjøpe brukt. Pris og en bevissthet for miljøet spilte en viktig rolle.

– Det er bra med gjenvinning generelt og det er rimelig. I tillegg går det til en god sak, sier Irina Haugane, en kunde på UFF.

Under kan du høre svarene til to av kundene på UFF om hvorfor de handler brukt.

 

Emneord: