KrF ut mot biskop-utsagn

Kirken bør holde seg unna skolepolitikk, mener KrFs utdanningspolitiske talsmann.
Tirsdag, 1 april, 2014 - 11:14


– Det er ikke ledere i Den norske kirke som avgjør hvordan skolen skal være. Dette er noe vi har gått til valg på fordi vi mener det er riktig politikk, sier Anders Tyvand, KrFs utdanningspolitiske talsmann.

Uttalelsen kommer etter at flere biskoper sier nei til regjeringens foreslåtte endring av religionsundervisningen.

I dag heter faget RLE (religion, livssyn og etikk), men i henhold til samarbeidsavtalen mellom Venstre, KrF, Høyre og Frp, skal det døpes om til KRLE (kristendom, religion, livssyn og etikk). I tillegg skal 55 prosent av tiden brukes til kristendomsundervisning. I dagens læreplan for RLE tillegges kristendommen mer vekt enn andre religioner, men det er ikke satt noen kvote som skal oppfylles.

Det var et av punktene Kristelig Folkeparti (KrF) fikk gjennomslag for høsten 2013.

Reaksjoner

Forslaget om å endre faget fra RLE til KRLE har møtt oppstandelse blant folket, og blant annet har over 32 000 likt siden Nei til KRLE på Facebook.

I en ringerunde til landets biskoper utført av Aftenposten, viser det seg at halvparten av kirkelederne heller ikke støtter endringsforslaget.

Biskop Helga Haugland Byfuglien, øverste leder for Den norske kirke, sier til Aftenposten:

– Forslaget blir av mange sett på som en omkamp om faget, som tolkes som om kirken og kristendommen tviholder på sin særstilling i samfunnet. Det førte til en opphetet debatt da det ble kjent. Det er vi etter mitt syn lite tjent med. Jeg anser det ikke nødvendig med endringer for å virkeliggjøre målet for faget.

– Uaktuelt med et forkynnende fag

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) stiller seg også bak forslaget, og uttaler til Aftenposten at det er viktig at kristendomsundervisningen har en sentral plass i religionsfaget

– Vi jobber nå med å gjennomføre det Venstre, KrF, Høyre og Frp er blitt enige om. Jeg synes det er bra at vi kan få et fag som gjenspeiler den viktige rollen kristendommen har hatt i Norge. Det er viktig for elever å få forstå kristendommens betydning for norsk historie, kultur og mentalitet. Men det er uaktuelt å lage et fag som er forkynnende på noen måte, sier Røe Isaksen.

Emneord: