Rekordmange kinobesøk i november

Den første helgen i november dro 300 000 på kino. Ny James Bond-film og Den Store kinodagen viser at kinoen er langt fra død.
Mandag, 16 november, 2015 - 14:59


Flest besøkende på 12 år

Over 300 000 dro på kino mellom 6. og 8. november, skriver filmweb. Dette er det høyeste antall besøk siden 2003.  “Spectre”, den siste installasjonen i James Bond-serien, sto for 97 000 av besøkene. Filmen hadde premiere helgen før, og har så langt hatt årets mest suksessfulle åpningshelg.

I tillegg var det den store kinodagen den 7. november, et årlig arrangement der alle kinobilletter er på halv pris. Bare på denne dagen var det nesten 200 000 kinobesøk.

I en undersøkelse utført av bransjeorganisasjonen Film & Kino i 2015, kalt «Film + Kino = fortsatt sant», kommer det frem at antall årlige kinobesøk har vært stabilt siden midten av 80-tallet. Nordmenn drar på kino til sammen 11,5 millioner ganger årlig.

Undersøkelsen kan leses her:  Film + kino = sant

Kino holder seg stabilt

Markedsdirektør for Filmweb, Frode Soleim, peker på teknisk kvalitet og sosiale opplevelser som forklaring for at folk fremdeles velger å bruke penger på kinobilletter.

– Det må bety at kinoopplevelsen fremdeles har like stor verdi for folk som tidligere, sier han.

Mens DVD- og Blu-ray-næringene går nedover på grunn av den økte tilgangen til streamingtjenester, forblir antall kinobesøk stabilt. Film & Kinos undersøkelse viser at kino er den foretrukne måten å se film på for 47% av befolkningen.

En utvikling som derimot har påvirket kinobransjen, er digitalisering av kinoene. Det har gjort at storfilmer kommer på kino i Norge samtidig som resten av verden, som igjen fører til at enda flere ser «blockbustere» som “Spectre”. Soleim mener denne utviklingen kan være med på å påvirke hvilke filmer som blir sett.

– Selv om bredden i kinotilbudet ikke påvirkes, kan såkalte «mellom-filmer», som verken er brede eller smale, falle litt gjennom.

 

Tags: