Veiprosjekter ender i tallkaos

Det er vanskelig å se om norske veiprosjekter styrer mot en budsjettsprekk. Statens vegvesen presenterer nemlig ulike tall på ulike steder.
Mandag, 18 mars, 2013 - 20:35


Statens vegvesens nettsider bidrar til at informasjon om veiprosjekter er lett tilgjengelig for de som måtte ønske det. Der presenteres endelige kostnader, samt annen informasjon om strekningene. Men kostnadene på nettsiden stemmer ikke alltid overens med de årlige rapportene Vegdirektoratet utarbeider.

Også Samferdselsdepartementet presenterer endelige kostnader for veiprosjekter. De har laget et interaktivt kart, men kartet viser ofte andre tall enn både Vegvesenets hjemmesider og årsrapporter.

Tar forbehold om feil

Strekningen fra Vist til Selli i Trøndelag er et eksempel. Årsrapporten fra Statens vegvesen i 2009 estimerer at kostnaden for prosjektet blir 1 265 millioner kroner. Vegvesenets nettsider sier derimot at kostnaden blir 25 millioner kroner lavere.

På Samferdselsdepartementets kart er kostnaden redusert med ytterligere 28 millioner. De tre tallene har et sprik på 53 millioner kroner, selv om de alle er oppgitt i samme 2009-kroneverdi.

Departementet mener de ikke må sees på som en hovedkilde for endelige kostnader og at de har tatt forbehold om feil i beskrivelsen av kartet.

- Hensikten med kartet vårt er å vise prosjekter som er åpnet, som bygges og som planlegges. Kartet kan derfor være unøyaktig når det gjelder annen informasjon enn akkurat det, sier seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet, Tor Midtbø.

Store avvik
Samferdselsdepartementet, veiprosjekter, Foto: SkjermdumpOVERSIKT:Slik presenterer Samferdselsdepartementet veiprosjekter som planlegges, bygges og er ferdigstilt.

På E6 i Østfold ble strekningen fra Svingenskogen til Åsgård ferdigstilt i 2008. Vegvesenets årsrapport det samme året anslår en kostnad for prosjektet på 2 477 millioner kroner.

På deres egne nettsider er tallet oppjustert med 23 millioner, mens summen på Samferdselsdepartementets oversikt har steget til 2 636 millioner. Det betyr en differanse på om lag 150 millioner kroner.

Prosjektleder for strekningen, Magne Lerfaldet, forklarer at forskjellen mellom årsrapporten og nettsiden skyldes en avrunding til 2,5 milliarder. Han tror tallet Samferdselsdepartementet presenterer ikke er i 2008-kroneverdi, slik de oppgir, men i 2009-verdi - og at dette er grunnen til avviket.

Forsker ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim, Torbjørn Aass, trenger endelige kostnader i sitt arbeid. Han mener Vegvesenets informasjon på nett ikke er god nok til hans bruk.

- Tallene på nett er gode nok for publikum, men for meg som forsker er det ikke nøyaktig nok uten å kjenne forutsetningene bak tallene, sier han.

Ikke sammenlignbart

Disse eksemplene er ikke enestående. Prosjektene Journalen har ettergått viser at tallene svært ofte ikke stemmer overens.

Et annet tallproblem skapes da Vegvesenets nettsider ofte ikke spesifiserer hvilken kroneverdi totalkostnader er oppgitt i. Dette gjør det umulig å sammenligne med andre kilder. Sju av 18 veiprosjekter står uten oppgitt kroneverdi.

Det kan det nå bli en endring på, skal vi tro Midtbø i Samferdselsdepartementet.

- Vegvesenet opplyser at de nå vil gjennomgå sine oppføringer, med tanke på hvilken kroneverdi de benytter seg av, slik at det blir mer nøyaktig i fremtiden, sier han.

Emneord: