TV2 satser på e-sportliga

I den stadig voksende e-sportbransjen kan TV2 i samarbeid med House of Nerds ha sikret seg viktige konkurransefortrinn.
Onsdag, 18 februar, 2015 - 14:32


Det er de tre spillene “Star Craft 2”, “Counter Strike:Global Offensive” og “League of Legends” som først skal få sine respektive ligaer og dekning på TV2 . Detaljene er ikke helt utarbeidet, men det vil bli lagt opp til ti serierunder der vinnere blir kåret ved endt serie. Det vil bli livesendinger på TV2 Sumo med kamper torsdag, fredag og lørdag. På lørdagene vil det også være sending på TV2 Sportskanalen. Sendingene vil ha samme form som en hvilken som helst annen sportssending med kommentatorer og programledere.

Prosjektleder i TV2, Mikael Harstad Groven, forteller at de har et mål om å nå ut til unge mennesker ved å ta dem på alvor.

– Vi har sett en voksende interesse over mange år. Telenor har fortalt at 4% av deres båndbredde blir brukt av folk som ser andre spille spill, og det sier litt om hvor stor interessen er i Norge, sier Groven.

Internasjonalt har det vært en voksende interesse for e-sport de siste årene. Tidlig på 2000-tallet konkurrerte stort sett bare amatører, men nå har økende dekning og sponsorinntekter sørget for en fremvekst av profesjonelle lag som lever av idretten sin. Den svenske e-sportorganisasjonen “Ninjas in Pyjamas” er verdsatt til omlag 300 millioner kroner. TV2 stiller seg altså først i køen i et voksende gamingmarked.

– Internasjonalt er Norge et U-land når det kommer til dekning av e-sport. Nå ønsker vi å nå unge mennesker ved å ta dem på alvor, forteller Groven.

Ida Faldbakken, CEO i House of Nerds, tror 2015 blir et år med økt fokus på e-sport. Ifølge Faldbakken vil den nye satsingen føre til synliggjøring av gode, norske lag og spillere som igjen kan bidra til å løfte norsk e-sport inn i mer profesjonelle rammer.

House of Nerds er et 1000 kvadratmeter stort lokale som fungerer som møtested for spillentusiaster og teknologinerder i Oslo. De vil ha ansvaret for innholdet i satsingen, utvelgelsen av lagene som skal delta, og fungere som arena for sendinger og kamper.

– Med dette prosjektet ønsker vi å nå et bredere publikum, altså ikke bare de som allerede er i miljøet, sier Faldbakken. 

Hun peker også på hvordan sjakk er blitt fremmet i mediene, og hvordan dette har skapt en enorm økning i interessen for sjakk. 

I kommentarfeltene og hos House of Nerds’ egne medlemmer har satsingen fått positiv respons. Mange mener det var på høy tid noe som dette ble startet i Norge, og stiller spørsmålstegn ved at det tilsynelatende mangler lignende aktører i en bransje som har et stort kommersielt potensiale.

– Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger fra gamingmiljøet, og det en generell oppfatning at folk gleder seg. 

 

Tags: