Ansetter bare juicy gutter

Joe & The Juice har ingen spesifikke kriterier for jobbsøkere. Likevel står det utelukkende unge, sjarmerende gutter i barene.
Onsdag, 19 februar, 2014 - 07:46


Den danske juicekjeden Joe & The Juice har i løpet av de siste årene funnet seg godt til rette i hovedstaden. Juicebarene har blitt godt mottatt, og i Oslo finnes det i dag syv av dem.

Les også: En juicy trend

- Er det bare attraktive menn som jobber her?

Det var spørsmålet side2.no stilte da de i september i fjor besøkte Joe & The Juice på Karl Johan. Selv om Haakon Alexander Eng, daglig leder i juicekjeden, avviser at de kun ansetter unge menn, uttalte han til side2.no at de ikke hadde noen kvinnelige ansatte i Norge per september 2013.

- Det er mange jenter som prøver seg. Vi har sett av erfaring i Danmark at det er ganske høyt tempo og ganske mye stress i rushen. Vi har hatt inne jenter, som sier det ikke passer dem helt. De sier de heller vil stå i en kaffebar eller være servitør, eller noe som ikke har et så høyt tempo, forteller Eng til side2.no

Stor andel gutter

Flere norske bloggere og andre gjester som har lagt igjen vurderinger av Joe & The Juice i Danmark på nettet forteller stort sett det samme; de ansatte er unge, sjarmerende gutter som flørter med kundene. Ditt Oslo skriver at betjeningen er som klippet ut av en amerikansk college-film. På Joe & The Juice sine hjemmesider ønsker de at du laster opp bilde av deg selv når du legger inn jobbsøknad og CV. Den norske arbeidsgiverloven sier ingenting om arbeidsgivere som krever bilde ved jobbrekkrutering.

Elisabeth Lier Haugseth, leder for avdeling for lov og rettigheter i likestillings- og diskrimineringsombudet, skriver i en mail til Journalen at “det ikke er lov å legge vekt på kjønn eller alder ved ansettelse, mest sannsynlig vil dette være brudd på likestillingsloven.”

Sammenlignes med Hooters

Er Joe & The Juice Hooters for kvinner, spør Gitte Mikkelsen, rådgiver og prosjektleder for helheltsdesign, opplevelsesøkonomi og byutvikling, i et innlegg på cko.dk, Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi. Hooters er et amerikansk restaurantkonsept der lettkledde, attraktive kvinner serverer kundene, som i all hovedsak er menn.

Mikkelsen beskriver juicebarens ansatte som flørtende. Hun vet ikke om det er en del av konseptet, men forteller at guttene, utover å holde usannsynlig lang øyekontakt med kundene, kommer med dristige ordspill rundt bestillingens navn og flittig bruk av gjestenes navn - som ropes opp når bestillingen er klar.

Til side2.no forteller Haakon Alexander Eng at de ansatte på mange måter er konseptet for baren.

- De som står bak baren skal være blide og sjarmerende, ha glimt i øyet og være effektive, sier han.

Mye pepper i Danmark

I løpet av de siste årene har Joe & The Juice ved flere anledninger fått kritikk av danske myndigheter. I 2011 reagerte danske LO etter at det ble kjent at de ansatte hadde en ukes opplæring uten lønn eller ansettelsesgaranti. Senere samme år ble juicekjeden anmeldt til politiet etter at det danske mattilsynet fikk greie på at de ansatte hadde jukset med temperaturmålinger. Også i 2012 fikk Joe & The Juice kritikk. Juice-navn som “Immunity”, “Strong Bones” og “Arth Away” var nemlig i strid med EU-loven, som gjør det ulovlig å navngi produkter så de kan villede forbrukeren.

 

Journalen har ikke lyktes å få en kommentar fra Joe & The Juice.

 

Emneord: