Slik selger du deg selv

Journalen guider deg til hvordan du bør markedsføre deg på sosiale medier.
Mandag, 24 mars, 2014 - 15:02


I 2014 er ikke et enkeltpersonfortetak lenger avhengig av annonsering eller redaksjonell omtale i like stor grad som før for å bli lagt merke til. For i 2014 kan du promotere deg selv gratis i sosiale medier, bare du vet hvordan.

Ved utgangen av januar i år hadde Facebook 1,23 milliarder brukere over hele verden. Når cirka én av sju verdensbeboere befinner seg på Facebook, byr det sosiale nettverket på enorme muligheter.

– I dag gir sosiale medier mennesker en fantastisk mulighet til å bygge seg opp en digital profil på Facebook, Twitter, Instagram og andre kanaler. Med det kan hver og en av oss kan være sin egen journalist og redaktør, sier høyskolelektor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude. Hun underviser i markedsføring i sosiale medier, bruk av blogger, hvordan lykkes i sosiale medier og bedrifters bruk av sosiale medier.

Cecilie StaudeHøyskolelektor i markedsføring på BI. Foto: Sosial kommunikasjon

Skap ditt eget mediehus

– Sosiale medier er ikke utpreget hensktmessig som ren salgskanal. Noen lykkes med å selge, men det handler mer om å bygge relasjoner og tilføre folk noe av verdi så de blir interessert i det du holder på med, forteller Staude.

For å bygge relasjoner må du først nå ut til de menneskene du ønsker å treffe, de som er i din målgruppe. Hvordan gjør du det?

Staude forteller at det er lurt å kombinere de forskellige kanalene på en god måte.

– Lag din egen side på Facebook, og opprett en konto på Twitter og Instagram. Unngå å presentere det samme innholdet i alle kanaler, men legg ut forskjellige godbiter på ulike steder og skap ditt eget lille mediehus.

Staude mener likevel at Facebook er det aller viktigste stedet å være.

– Uansett om du driver med kaker eller politikk, så handler det om å posisjonere seg på de kanalene som folk flest bruker. Facebook er folkekanalen, og spesielt for yngre brukere er Facebook primærkanalen for å holde seg oppdatert. Vi søker etter informasjon på Facebook mer enn vi gjør i noen andre kanaler. Hvis du ikke er til stede, når du ikke folk med budskapet ditt, forteller Staude.

Vær visuell

De visuelle kanalene som Instagram og Snapchat vokser raskt. Staude forteller at det visuelle er viktig fordi bilder og videoer engasjerer brukerne mer enn ren tekst gjør. Vi liker og deler oftere innhold som presenteres visuelt, enn lenker med ren tekst. Hvis ditt enkeltpersonforetak kan tilby varer og tjenester som gjør seg godt visuelt, er dette noe du bør vektlegge i din presentasjon av foretaket i sosiale medier.

– Et enkeltpersonforetak, som for eksempel en konditor, vil ha et godt utganspunkt i sosiale medier som Instagram og Facebook. Det å vise frem kakene sine gjennom bilder og små videosnutter, er bedre enn å legge ut oppskriften. Folk liker det de kan se, sier Staude.

Krever personlig interaksjon

Hvis du ønsker at din tilstedeværelse i sosiale medier skal lede til at folk kjøper varer og tjenester av deg, krever det mer enn å bare legge ut bilder. Det du legger ut av innhold på Facebook vil bare nå ut til 17-20 prosent av de som følger deg. Innholdet kommer nemlig bare opp i nyhetsfeeden til dem som har engasjert seg i innholdet ditt tidligere: De som har likt, delt og kommentert.

– Du må aktivisere dine passive følgere. Bygg relasjoner til dem ved å være i dialog på Facebook i stedet for å bruke det som en enveiskanal. For å få uttelling må man jobbe med hva man legger ut, slik at det skaper interaksjon. Legg arbeid i godt innhold. Det ønskelige er jo at dine passive følgere skal bli dine ambassadører som forteller vennene sine om deg og det du har å tilby, forklarer Staude.

For å lykkes med promotering av enkeltpersonsforetak i sosiale medier må man knekke en slags kode. Staude mener en viktig del av å knekke den koden er ved å tørre å være personlig.

– Bildet i dag er at folk som byr mer på seg selv, er rausere på informasjonen og litt friere i formen, lykkes mer i sosiale medier. Den som kan tilføre noe ekstra, noe annerledes, noe som folk synes det er gøy å følge med på, den vil nå ut til folk. Det kan være litt andre type historier enn det man er vant til.

Emneord: