Vil gjerne sykle, men tør ikke

Til tross for oppfordringer fra Sykle til jobben-aksjonen er det derimot ikke alle som velger å ta sykkelen fatt. Flere opplever det som skummelt å sykle langs veiene.
Torsdag, 24 april, 2014 - 12:25


Bedriftsidrettens årlige aksjon arrangeres i 2014 for 41. gang. Startskuddet gikk på torsdag.

«Sykle til Jobben»  er en landsdekkende aktivitetskonkurranse med et hovedmål om å øke hverdagsaktiviteten blant befolkningen. Ved å registrere all fysisk aktivitet i perioden 24. april til 20. juni er man med i trekningen av en reise, samt andre premier.

I løpet av perioden skal lagene sykle samlet lengden fra Oslo til Barcelona, en lengde som tilsvarer 2700 kilometer. Man melder seg på aksjonen, og kolleger konkurrer mot lag fra andre bedrifter. Men flere av Oslos borgere er redde for å sykle til jobb:

Trenger folk som tør

For noen oppleves det som skummelt og ubehagelig å sykle langs trafikkerte veier. Informasjonssjef for Syklistenes Landsforening, Hulda Tronstad, mener at det er viktig å være synlig i trafikken.

–  Vi må ha noen syklister som tør å vise seg frem langs veien for å få respekt som trafikkanter. Det er ingen unnskyldning for ikke å sykle, da man alltid kan finne mindre trafikerte omveier, sier Tronstad.

Hun har selv syklet Sjølyst-veien i flere år, og mener på sin side at det ikke er skummelt å sykle der. Allikevel innrømmer hun at det skal litt til å sykle langs motorveien:

– Det er verre å sykle der det er smale veiskuldre. Vi trenger bedre forhold for syklister og brede veier, sier hun.

I Samferdselsdepartementets nasjonale transportplan for 2013 og 2014 står det at forholdene for syklister skal bedres. Regjeringen vil blant annet bygge ut nye sammenhengende sykkelveger og tilrettelegge for trygg sykling på eksisterende trafikkarealer. Samferdselsdepartementet hadde ikke kapasitet til å svare nærmere på akkurat dette.

Må ikke være fantomsyklist

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er både ambassadør og deltaker i aksjonen. Han mener det er viktig å motivere hverandre på arbeidsplassen til å velge sykkel fremfor bil.Ketil Solvik-OlsenSamferdselsministeren har stor tro på el-sykkelen. Foto: Hedda Rosenlund

– Å sykle er både godt for helsa og for trafikkavviklingen.  Jeg håper å være med å gi drahjelp til aksjonen slik at flere deltar. Folk må ikke føle seg forpliktet til å være med og sykle hver dag, da kan de lett bli skremt vekk, men det å få motivasjonen til å velge sykkelen flere dager enn de vanligvis ville gjort, er det viktigste, sier Solvik-Olsen.

Solvik-Olsen forteller at man ikke trenger å sykle veldig lenge før man merker en betydelig forskjell i kondis. For de som ikke er sykkelentusiaster, anbefaler han el-sykler.

– Jeg respekterer at folk som bor langt unna ikke vil komme svett på jobb. El-sykkelen har jeg veldig tro på. Jeg har ikke prøvd selv, men irriterer meg når jeg blir forbipassert av de i oppoverbakkene, sier samferdselsministeren.

Forventer nesten dobling i deltagelse

Å konkurrere med kollegaene mot andre gjør det morsommere og skaper et godt arbeidsmiljø, hevder kommunikasjons- og markedssjef for «Sykle til Jobben», Lotte Frost. De håper å fremme verdien i hverdagsaktivitet og bidra til å øke hvor mange som sykler i Norge.

Lotte FrostBedriftsidretten og Lotte Frost forventer en økning i deltakelse. Foto: Hedda RosenlundDet er stort sett det samme opplegget i år som det har vært tidligere år, bortsett fra en ny registreringsløsning. Fokuset på fysisk aktivitet er ivaretatt gjennom 41 år, og Frost forventer stort engasjement. 9057 deltagere har meldt seg på.

–  Vi skulle gjerne hatt 100 000 deltagere vi, sier Frost.

Tallet forventes å nå fjorårets nivå. Da var det 16 000 påmeldte. Frost oppfordrer både de som mosjonerer lett og de som ønsker å komme i bedre form til å melde seg på.

Nord-Trøndelag på topp

Nord-Trøndelag fylkeskommune har høyest deltagelse målt i prosent, i følge Frost. Fylkeskommunen har inngått en avtale med private bedrifter som gjør at fylket betaler for at ansatte både i privat og offentlig sektor skal melde seg på konkurransen. Det betyr at skattebetalerne betaler for at nordtrønderne skal sykle til jobben.

– Vi bruker offentlige midler til å stimulere et folkehelsetiltak, sier Kyrre Kvistad, folkehelsekoordinator i Nord-Trøndelag fylkeskommune.

Summen ligger på 100 000 kroner, i følge Kvistad, og målgruppen er alle ansatte i hele Nord-Trøndelag-regionen. Han trekker spesielt frem de som styrer fylket sentralt, ansatte i videregående skoler og tannhelsetjenesten.

Også Kristiansand-regionen og «Buskerud-byen» har høye tall, i følge aksjonen selv.

Emneord: