Statens vegvesen og Politiet lanserer ny farstkampanje - markedsføringsekspert i tvil om den vil slå an

Nå skal det bli pinlig å kjøre fort

Tirsdag, 18 november, 2014 - 14:36


Statens vegvesen og Politiet lanserer i disse dager en  ny fartskampanje kalt “Ungdom og fart”. Kampanjen er særlig rettet mot gutter i alderen 18-25 år, nettopp fordi disse er overrepresentert i ulykkesstatestikken. Det overordnede målet er at trafikantene skal kjøre etter forholdene og ikke kjøre fortere enn hva fartsgrensene tilsier.

Filmkampanje

Dag Gjærum, kommunikasjonsrådgiver i Utrykningspolitiet (UP), forteller at det er Statens vegvensen som har drevet fram prosjektet. Men at  Politiet har bidratt med faglig bistand.

– Dette er en kampanje som er basert på filmer som vil komme ut med jevne mellomrom på sosiale medier, Tv3 og TVNorge. Vi i Politiet vil følge opp kampanjen med fartskontroller, forteller Gjærum.

Han understreker at det er en stor bedring blant unge sjåfører, men at det fortsatt er rom for forbedring.

Markedsføringsvis

Morten Høie Abrahamsen, førsteamanuensis i markedsføring ved BI, mener kampanjen er en tradisjonell handlingskampanje.

– Den bygger på det samme som mange tidligere kampanjer har gjort, der virkemidlene ofte er skremmende, forteller Abrahamsen.

Men Abrahamsen mener allikevel at det finnes momenter i “Ungdom og fart” som kan medføre at den ikke slår like godt an som tidligere kampanjer.

– Avsenderne her er Statengs vegvesen og Politiet, to store stemmer som muligens ikke er de unggutter hører mest på. I tillegg spiller kampanjen på at gutter muligens kjører fort fordi de ikke er modne. Dette er en påstand som kan provosere, noe som kan føre til at de ikke bryr seg det minste om resten av budskapet i kampanjen.

Vinklingen

Dag Gjærum forteller at målgruppen er bestemt på grunnlag av forskning, og at vinklingen har blitt diskutert.

– Etter mye evaluering av forrige kampanje og forskningsresultater, ble vi enige om at dette var riktig, sier Gjærum.

På kampansens nettsider kan man lese at den ikke bare er rettet mot verstingene, men også de som kjører litt for fort.

Umodne gutter

Petter Bergersen (20) er enig i uttalelsene til Abrahamsen, og mener kampanjen hadde nådd lenger med en annen vinkling.

– Jeg blir ikke provosert av selve kampanjen, fordi jeg vet at det er flest gutter som kjører over fartsgrensene. Men det faktum at de kaller oss gutter umodne, synes jeg ikke er kult. Om de hadde spilt på familiene våre og de som er glad i oss, tror jeg de hadde nådd ut til mange flere, sier Bergersen.

Han forteller likevel at slike kampanjer kan ha et stort utfall, fordi det er minner av slike kampanjer som dukker opp i hodet når man kjører bil.

 

 

Emneord: