Prisvinnende dirigent til Oslo Filharmonien
Scenen i Oslo Konserthus er fylt av musikere som gjør sine instrumenter Blåserne kommer fra sideinngangen og setter seg på plassene midt i Dirigenten på podiet, Han-Na Chang, kommer fra Suwon i Sør-Korea, og er Ingrid Røynesdal, administrerende direktør for Oslo Filharmonien, synes det er flott å få besøk av Han-Na Chang. – Hun er en fantastisk musiker og har en karriere som vi har fulgt med på over lang tid, sier hun. Chang har vunnet flere internasjonale priser for sine konsertutgivelser I 2013 var hun Salen i konserthuset er fylt med klangen fra en klarinettsolo som løper – Ja, vet du hva- veldig bra. Perkusjon- ikke kom inn for tidlig. Chang henvender seg til første-fiolinisten: – Strykere, litt mindre. Alle disse akkordene, mye mykere. Fra 13., takk. Yrket som orkesterdirigent har – Man ser at orkestrene rundt omkring i verden har flere og flere Professor ved Norges Operasjef Per Boye Hansen sa til Aftenposten i – Den klassiske musikkverdenen har vært ganske konservativ og ligget
Saken fortsetter under videoen
Norges Musikkhøgskole begynte å tilby dirigentutdannelse på bachelor- – Det har skjedd mye de siste årene og det har I dag er det kun to – Det blir flere og flere kvinner og de er like begavede som gutta. Det er sterke og svake sider både innad hos Hittil er det kun to norske kvinner som har tatt mastergraden i I morgen kveld leder Han-Na Chang Oslo Filharmoniens fremførelse av Dagen etter dirigerer hun i tillegg en klarinettkonsert skrevet av
klare. Mellom seteradene står fiolinister og lytter seg frem til riktig tone.
orkesteret. Lyden av instrumenter som stemmes demper seg raskt i det den smale
figuren til Han-Na Chang kommer opp på scenen og tar sin plass på
dirigentpodiet. Fiolinene løftes til haken og pianistens hender er klare til
sats.
en av få kvinner i yrket. Chang startet som cellist og vant som 11-åring
førsteprisen i Rostropovich Internasjonal Cello Competition i 1994.
og hun har dirigert ledende orkestre over hele verden, blant annet
Filharmonisk orkester i London og Qatar Filharmoniske orkester.
første gjestedirigent ved Trondheim Symfoniorkester.
opp og ned skalaer i en voldsom fart. Hårfine harmonier fra blåsere og strykere
avbrytes av Chang sin stemme og det blir raskt stille i salen.
Den siste er.. Da-da-da-da.
Jevnere fordeling i orkestrene
tradisjonelt vært dominert av menn og det er fortsatt flere
mannlige enn kvinnelige dirigenter. Men direktør Ingrid Røynesdal mener at
dette ikke preger hele bransjen på samme måte lenger og påpeker at kvinnene
stadig får mer plass i orkestrene.
kvinner, og blant solistene tror jeg det nå er like mange kvinner som menn. Det
er flere som har begynt å påpeke at man etter hvert kommer til å etterlyse menn
fordi det er så mange utrolig flinke jenter, sier Røyesdal.
Konservativ bransje
Musikkhøgskole, Ole Kristian Ruud, mener det blir interessant å følge med på
hva som skjer fremover. Han er enige i Røynesdals spådom om kvinnenes fremtid i
orkestrene, men mener at det vil ta tid.
direksjon, men det kommer.
november at man har merket en tydelig økning av kvinnelige dirigenter de siste
årene og at det er på tide at de kommer mer frem i lyset.
litt etter lenge, men kvinner ser nå at de slipper til i dirigentyrket og våger
dermed å ta den veien. Jeg tror det er godt for alle at det nå endelig står
flere kvinner foran orkesteret, sier Hansen.
Få kvinner på dirigentstudiet
og masternivå i 2011. Professor ved skolen, Ole Kristian Ruud, forteller at det
fortsatt er flest gutter som søker på dirigentyrket.
begynt å snu. Men jeg tror det først må skje en forandring i selve
grunnutdanningen og at det deretter vil gjenspeile seg i dirigentyrket.
av ni som er kvinner i bachelorprogrammet. På masternivå er det ingen. Ruud påpeker at det er flere kvinner
som tar direksjon som valgfag og på den måten snuser litt på faget.
guttene og hos jentene, noe som alle mennesker jo har, påpeker Ruud.
direksjon i Norge.
Alle toner og rytmer skal finstemmes. I nakken glinser svetten og hendene
danser mykt i luften.
Tsjaikovskijs 5. Symfoni på Oslo Konserthus.
Bjørn Kruse, professor ved Norges Musikkhøgskole. Han-Na Chang var dessverre
ikke tilgjengelig for kommentar.