Prisvinnende dirigent til Oslo Filharmonien

Stadig flere kvinner inntar scenen både i orkestrene og som dirigenter. Forrige uke ble Oslo Filharmonien ledet av den sørkoreanske dirigenten Han-Na Chang.
Tirsdag, 19 januar, 2016 - 15:16


Scenen i Oslo Konserthus er fylt av musikere som gjør sine instrumenter
klare. Mellom seteradene står fiolinister og lytter seg frem til riktig tone.

Blåserne kommer fra sideinngangen og setter seg på plassene midt i
orkesteret. Lyden av instrumenter som stemmes demper seg raskt i det den smale
figuren til Han-Na Chang kommer opp på scenen og tar sin plass på
dirigentpodiet. Fiolinene løftes til haken og pianistens hender er klare til
sats.

Dirigenten på podiet, Han-Na Chang, kommer fra Suwon i Sør-Korea, og er
en av få kvinner i yrket. Chang startet som cellist og vant som 11-åring
førsteprisen i Rostropovich Internasjonal Cello Competition i 1994.

Ingrid RøynesdalAdministrerende direktør ved Oslo Filharmonien, Ingrid Røynesdal. Foto: PressefotoInternasjonalt anerkjent dirigent

Ingrid Røynesdal, administrerende direktør for Oslo Filharmonien, synes det er flott å få besøk av Han-Na Chang.

– Hun er en fantastisk musiker og har en karriere som vi har fulgt med på over lang tid, sier hun.

Chang har vunnet flere internasjonale priser for sine konsertutgivelser
og hun har dirigert ledende orkestre over hele verden, blant annet
Filharmonisk orkester i London og Qatar Filharmoniske orkester.

I 2013 var hun
første gjestedirigent ved Trondheim Symfoniorkester.

Salen i konserthuset er fylt med klangen fra en klarinettsolo som løper
opp og ned skalaer i en voldsom fart. Hårfine harmonier fra blåsere og strykere
avbrytes av Chang sin stemme og det blir raskt stille i salen.

– Ja, vet du hva- veldig bra. Perkusjon- ikke kom inn for tidlig.
 Den siste er.. Da-da-da-da.

Chang henvender seg til første-fiolinisten: – Strykere, litt mindre. Alle disse akkordene, mye mykere. Fra 13., takk.

Jevnere fordeling i orkestrene

Yrket som orkesterdirigent har
tradisjonelt vært dominert av menn
 og det er fortsatt flere
mannlige enn kvinnelige dirigenter. Men direktør Ingrid Røynesdal mener at
dette ikke preger hele bransjen  på samme måte lenger og påpeker at kvinnene
stadig får mer plass i orkestrene.

– Man ser at orkestrene rundt omkring i verden har flere og flere
kvinner, og blant solistene tror jeg det nå er like mange kvinner som menn. Det
er flere som har begynt å påpeke at man etter hvert kommer til å etterlyse menn
fordi det er så mange utrolig flinke jenter, sier Røyesdal.

Konservativ bransje

Professor ved Norges
Musikkhøgskole, Ole Kristian Ruud, mener det blir interessant å følge med på
hva som skjer fremover. Han er enige i Røynesdals spådom om kvinnenes fremtid i
orkestrene, men mener at det vil ta tid.

Ole Kristian RuudDet har lenge vært en større andel kvinner blant kordirigenter, sammenliknet med orkesterdirgenter. Nå har det begynt endre seg, mener musikkprofessor Ole Kristian Ruud. Foto: Lars Igesund– Vi har alltid vært litt sent ute innenfor orkesterledelse og
direksjon, men det kommer.

Operasjef Per Boye Hansen sa til Aftenposten i
november at man har merket en tydelig økning av kvinnelige dirigenter de siste
årene og at det er på tide at de kommer mer frem i lyset.

– Den klassiske musikkverdenen har vært ganske konservativ og ligget
litt etter lenge, men kvinner ser nå at de slipper til i dirigentyrket og våger
dermed å ta den veien. Jeg tror det er godt for alle at det nå endelig står
flere kvinner foran orkesteret, sier Hansen.

Saken fortsetter under videoen

Få kvinner på dirigentstudiet

Norges Musikkhøgskole begynte å tilby dirigentutdannelse på bachelor-
og masternivå i 2011. Professor ved skolen, Ole Kristian Ruud, forteller at det
fortsatt er flest gutter som søker på dirigentyrket.

– Det har skjedd mye de siste årene og det har
begynt å snu. Men jeg tror det først må skje en forandring i selve
grunnutdanningen og at det deretter vil gjenspeile seg i dirigentyrket.

I dag er det kun to
av ni som er kvinner i bachelorprogrammet. På masternivå er det ingen. Ruud påpeker at det er flere kvinner
som tar direksjon som valgfag og på den måten snuser litt på faget.

– Det blir flere og flere kvinner og de er like begavede som gutta. Det er sterke og svake sider både innad hos
guttene og hos jentene, noe som alle mennesker jo har, påpeker Ruud.

Hittil er det kun to norske kvinner som har tatt mastergraden i
direksjon i Norge.

Han-Na ChangHan-Na Chang sitter under hele øvelsen. Men etter over en time med intens konsentrasjon, pipler svetten frem. Foto: Mirjam KirchhoferChang leder orkesteret videre gjennom øvingsøkten.
Alle toner og rytmer skal finstemmes. I nakken glinser svetten og hendene
danser mykt i luften.

I morgen kveld leder Han-Na Chang Oslo Filharmoniens fremførelse av
Tsjaikovskijs 5. Symfoni på Oslo Konserthus.

Dagen etter dirigerer hun i tillegg en klarinettkonsert skrevet av
Bjørn Kruse, professor ved Norges Musikkhøgskole. Han-Na Chang var dessverre
ikke tilgjengelig for kommentar.

Tags: