En juicy trend

Juicebølgen skyller over landet som en av de heteste trendene innen kosthold. Fresko-eier Pablo Rivas åpner neste uke kafeen Juiceriet for å møte den store etterspørselen.
Torsdag, 21 november, 2013 - 14:50


Nordmenn blir stadig mer bevisste på hva de får i seg. I en undersøkelse gjort av Helsedirektoratet høsten 2012 svarer hele 63 prosent at de i stor eller svært stor grad er opptatt av å spise sunn mat. Noe av det nyeste innen sunnhetstrenden er konseptet juicing.

Opptil to kilo grønnsaker i en flaske

Daglig leder for Juiceriet, Pablo Rivas, forteller at juicing er et positivt ladet begrep som assosieres med god helse.

– Juicing er kort fortalt ernæringsrike råvarer omgjort til flytende form, sier han.

 

PopulærtNæringsrik juice er i vinden.

Rivas forteller at det er mange måter å juice på. Måten Juiceriet vil praktisere den på, er ved å å kaldpresse juicen.

– Ved å kaldpresse råvarer beholder man alle næringsstoffene. Dette er en fin måte å få i seg “fem om dagen” på. Det er tross alt to kilo grønnsaker i denne flasken, sier han og serverer en grønn detoxjuice til Journalens reporter.

Rivas kan fortelle at det er mange som rynker på nesa første gang de smaker juicen. Selv har han vokst opp i en familie som er opptatt av sunnhet. Da han selv fikk smake grønn juice for første gang som barn, likte han heller ikke smaken.

– Jeg syntes det var helt forferdelig, innrømmer han.

Likevel mener han at juicen er bra for kroppen.

- Selv om folk i utgangspunktet ikke liker smaken, får de det likevel i seg fordi de erfarer alle de helsemessige virkningene.

Populært med cleansing-program

Juiceriet er ikke de eneste som har fulgt juicetrenden i Norge. Etablerte kjeder som Joe and the Juice, SmoothieXchange og Bagel & Juice finne man flere steder i hovedstaden.

– Det som skiller oss fra for eksempel Joe and the Juice, det er at vi er mer opptatt av det ernæringsmessige innholdet i det vi lager. Alle juicene våre består i tillegg av kun økologiske produkter, sier Rivas.

Juiceriet vil som følge av stor etterspørsel også sette igang med et såkalt “cleansing”-program. Dette er en renselseskur for kroppen som består av seks ulike juicetyper, der du kan velge mellom kurer av ulik varighet.

– Cleansing, eller detoxing, går ut på å bli kvitt avfallsstoffer i kroppen. En slik kur har fantastiske bivirkninger, og vi ser at interessen for dette øker blant folk.

– Sunnhetsbølgen er kommet for å bli

I tillegg til ferske råvarer bruker Juiceriet “supermat” i drinkene sine. Dette selges også separat i Juiceriets lokaler i Bogstadveien. Supermat har vært et omdiskutert tema i norske medier og flere profilerte personer har uttalt seg kritisk til den nye trenden. Kjendiskokk Eivind Hellstrøm uttalte i fjor høst at supermat kun er bløff og bedrag.

– Jeg synes det blir feil å dra alt under en kam på den måten. Før man kritiserer bør man sette seg ordentlig inn i hva supermat går ut på. Men Hellstrøms uttalelser startet en debatt rundt supermaten. Vi opplevde faktisk at salget økte, sier Riveras, som også har drevet kafeen Fresko på Frogner siden 2011.

Også flere norske kjendiser sverger til den nye trenden. Riveras tror den store sunnhetsbølgen startet som følge av inspirasjonsspredning på sosiale medier.

– På instagram er hashtags som mat, trening og selfies svært populære. Vi klikker oss inn på de, og på denne måten kan nye trender spre seg fort. Folk er mer mottakelige for sunnhetsbølgen nå enn de var før. Når man ser at noe fungerer, løper folk mann av huse for å få tak i det.

Riveras ser frem til åpningen av Juiceriet i Bogstadveien neste uke.

– Jeg har ståltro på “Juiceriet”, og jeg mener trenden med juicing har kommet for å bli.

Emneord: