Høyre vurderer rushtidsavgift i Oslo

Øystein Sundelin i Oslo Høyre håper flere vil bruke kollektivtrafikk og samkjøre i rushtiden.
Torsdag, 23 januar, 2014 - 14:54


Bilene åler seg sakte, men sikkert forbi Oslo Bussterminal torsdag morgen, mens snøen laver ned over bilene I rushtrafikken.

I morgen skal Oslo Høyre komme frem til sine visjoner for en mer miljøvennlig hovedstad, og blant forslagene som skal diskuteres på årsmøtet i Høyres hus i Stortingsgaten, er et prøveprosjekt med rushtidsavgift.

Forslaget går ut på at bompengene vil bli dyrere i perioder på dagen der det er mye trafikk, mens det vil bli bli billigere når det er lite trafikk. En del av forslaget er også at trafikken vil være gratis om natten.

Karel LoritzSynes ikke rushtidsavgift er den riktige løsningen. Foto: Synne Asheim Haga. Torsdag morgen står Journalen utenfor Oslo City. Skoene til travle Oslo-beboere slår mot brun, forurenset slaps i det de haster avgårde. Skingrende kvin avslører at trikken er rett rundt hjørnet. En lyseblå nummer 18 stopper. Ut kommer en gråhåret eldre mann med svart skinnjakke og hestehale.

– Dette synes jeg ikke noe om. Skal ikke folk få kjøre til jobben lenger heller nå? spør Karel Loritz politikerne på ivrig svensk. Den eldre mannen løfter hendene og presiserer ordene gjennom lette bestemte slag i luften. Tempoet øker og ordene hoper seg opp.

– Unnskyld, hva var det du nettopp sa?

– Jeg synes de heller burde sette av midler til å bedre veiene ut av sentrum. Først da vil vi merke stor forskjell, sier han.

Hør hva Oslo-folket sier om rushtidsavgift her:

Oslo-folket
om rushtidsavgift
by Anders
Møllersen

Et kapasitetsproblem

De store gulldørene I Oslo Rådhus går opp, og på innsiden venter en smilende dresskledd mann som viser veg til sitt kontor i fjerde etasje.

– Vi håper at dette tiltaket både skal spre trafikken, gjøre at folk kjører mer kollektivt, at de kjører mer sammen og at folk skal spare tid og penger. I og med at dette er en tidsdifferansiert løsning, vil folk merke en vesentlig endring i rushtiden, sier leder i resolusjonskomiteen i Oslo Høyre, Øystein Sundelin, til Journalen.

– Alle som kjører inn til Oslo om morgenen og ut av byen om ettermiddagen, ser at vi har et kapasitetsproblem. Vi må få bort noen av de bilene som ikke må reise, og vi trenger at flere deler én bil. Flere av dem som skal samme vei, bør se om det går an å samarbeide, sier Sundelin, som dermed vil endre på dagens Oslopakke 3.

Sundelin mener nå Høyre har blitt mer miljøbevisste.

– Jo raskere folk kjører, jo mindre kø vil det bli. Dermed vil en slik løsning også spare miljøet, mener Sundelin.

Blant de travle personene som haster gjennom etasjene på Gunerius kjøpesenter, finner vi Ronald Båtnes, som er enig med Sundelin.

– For helsa til folk er det greit. Kanskje gjør det at folk vil sitte på med hverandre og bruker kollektivtrafikk, sier Båtnes, som selv prøver å unngå å bruke bil i rushtiden.

– Jeg har en kollega som kjører bil, men jeg prøver å bruke kollektivtrafikken mest mulig.

Blant de travle personene som haster gjennom etasjene på Gunerius kjøpesenter, finner vi Ronald Båtnes, som er enig med Sundelin.

– For helsa til folk er det greit. Kanskje gjør det at folk vil sitte på med hverandre og bruker kollektivtrafikk, sier Båtnes, som selv prøver å unngå å bruke bil i rushtiden.

– Jeg har en kollega som kjører bil, men jeg prøver å bruke kollektivtrafikken mest mulig.

Regningen til barneforeldrene

Fremskrittspartiet er ikke enig med Høyre i denne saken.

– Vi er veldig imot. Det er et statlig ansvar å sørge for kommunikasjon. De har penger nok til å løse dette uten å sende regningen til småbarnsforeldre i etableringsfasen, sier gruppeleder Carl I. Hagen i Oslo Frp til Osloby.

ImotFrPs Carl I. Hagen er imot rushtidsavgift i Oslo. Foto: Fremskrittspartiet/Flickr.  

Sundelin, på sin side, legger det frem på denne måten:

– Jeg tror barnefamiliene kjører gjennom bomringen flere ganger, men at summen fortsatt vil bli den samme siden de i tillegg til å kjøre gjennom i rushen da det er dyrere, så vil de kjøre igjennom på for eksempel fotballtrening når det er vesentlig billigere. De vil også oppleve at de kommer seg raskere frem, mener Sundelin.

Line Bjørnås er også på Gunerius kjøpesenter denne torsdagsmorgenen, og Asker-dama, som selv er mor, synes ikke at rushtidsavgift er riktig vei å gå.

– Det synes jeg ikke er en god idé. De som bor langt utenfor har problemer med at det er dyrt nok som det er å bruke bilen, og det går utover de som er avhengig av den. Det gjelder for eksempel barneforeldre, sier Bjørnås.

– Kjører bil fordi de må

Blant de åtte medlemmene i resulusjonskomiteen som fremla forslaget om rushtidsavgift, var det kun én som stemte mot forslaget. Dette var Høyres gruppeleder i bydelsutvalget på Sagene, Kjell Omdahl Erichsen.

– De som i dag kjører bil, gjør ikke det nødvendigvis fordi de syntes det er mer behagelig. Noen gjør selvfølgelig det, men mange har rett og slett ikke noe alternativ i form av buss eller tog, fordi det er fullt, sier Erichsen til NRK, og legger til:

– Som en kamerat av meg som bor i Asker sier ” Okay, jeg tar gjerne toget, men hvor skal jeg sitte? Det er fullt! Skal de montere vaglepinner på toget?”

Omdahl Erichsen møter støtte hos den travle småbarnsmoren på Gunerius kjøpesenter.

– Skal jeg tørre å bruke den, må jeg vite at det er parkeringsplasser ledig ved togstasjonen når jeg har levert barna på skolefritidsordningen, jeg må vite at togene går og at det er sitteplass ledig. Hvis ikke blir det for slitsomt, sier småbarnsmoren før hun løper videre ut i snøværet med biler som passerer på alle sider.

Debatten skaper splid både blant folket og politikerne. I morgen blir det avgjort om bilistene må betale mer for å kjøre i rushtiden. 

Emneord: