Glemsomhet kan koste deg dyrt

At man glemmer kollektivtrafikkbilletten, eller at mobilen med billetten på streiker, er ikke usannsynlig. Før kunne man betale en «glemt-bot» på 60kr. I dag er det 900 kr på stedet. Uansett.
Mandag, 28 april, 2014 - 15:49


I 2014 er det meste elektronisert, men fortsatt eksisterer papirbilletten og elektronisk kort på tog, buss og trikk. NSB hadde for noen år siden en ordning hvor man ved glemt månedskort fikk tre dager på seg til å bevise at man hadde gyldig billett den dagen man fikk bot. Denne ordningen finnes ikke i dag. Har du glemt billetten din og det er kontroll, koster det deg 750 kr hvis du betaler på stedet, eller 900 kr med giro.

Kan få ugyldig ”glemmelapp”.

Marit jobber i skranken ved NSB-kontorene på både Oslo Sentralstasjon og Nationaltheateret og møter reisende hver eneste dag. Hun forteller at hun husker ordningen NSB hadde, men at det er sjeldnere at folk klager på bot ved glemt billett i dag.

– Vi opplever jo selvfølgelig at folk har glemt lommeboken hjemme eller ikke har strøm på mobilen, og da kan vi i prinsippet sjekke om personen har gyldig månedskort for eksempel. Viser det seg at personen har gyldig billett, kan vi skrive en såkalt ”glemmelapp” som personen kan vise til konduktøren. Men denne lappen er egentlig ugyldig, så det er helt opp til hver enkelt konduktør om de godtar det eller ikke. Vi anbefaler derfor alle å kjøpe billett, selv om du allerede har gyldig fra før av, forteller hun.

Systemet var forvirrende

Kommunikasjonsrådgiver Gina Scholz forteller at det fantes en ordning for glemte billetter, men at denne ordningen ble avskaffet i 2012.

– Det handlet rett og slett om at vi fikk flere klager inn som gikk på at Ruter og NSB ikke hadde samme system, noe folk følte var forvirrende. Vi bestemte oss derfor for å avskaffe systemet, forteller Scholz.

Veldig mange reisende benytter seg av upersonlig billett og derfor følte ikke NSB at en såkalt ”glemmeordning” lengre var nødvendig.Gina ScholzKommunikasjonsrådgivereb i NSB sier de har fått positive tilbakemeldinger på appen deres. Foto: NSB

– Vi har fått mange positive tilbakemeldinger på den nye NSB-appen, hvor folk kjøper billett i farten, og slipper å stå ved en maskin på togstasjonen. Det hender selvfølgelig at noen er uheldig og ikke har mer strøm på mobilen, men dette må man ta ansvar for selv, sier Scholz.

Klaging kan lønne seg.

Skulle du være så uheldig å enten ha glemt lommeboken hjemme, eller ikke ha mer strøm på mobilen, anbefaler kommunikasjonsrådgiveren bare en ting.

– Klag. Skriv inn til oss i NSB, vis at du hadde gyldig billett den datoen du fikk bot, så er vi åpne for å kunne hjelpe trofaste kunder. Men det er klart- det står i reglementet hva som gjelder. Og det som gjelder er gyldig billett på stedet, konstaterer Scholz.

Emneord: