Organdonasjon opplever rekordengasjement
Lørdag 25. Oktober gikk den store Donasjonsdagen 2014 av stabelen. Mer enn 300 mennesker over hele landet hadde meldt seg frivillige til å informere om organdonasjonsordningen i Norge. Dette er enn økning fra i fjor. Daglig leder Hege Lundin Kuhle kan melde om skyhøy aktivitet på deres hjemmesider. - På vår nettside opplever vi rekordhøy aktivitet om dagen, i tillegg til at appen vår har blitt lastet ned 130.000 ganger. Dette tyder på at engasjementet blant nordmenn fortsetter å øke, hevder Kuhle. Stiftelsens daglige leder skulle gjerne sett at de hadde mer statistikk på antallet organdonorer i Norge. Hun forteller at per dags dato har stiftelsen kun tall på hvor mange som har donert organer, ikke på hvor mange som er positive til å gjøre det. - Vi skulle gjerne ha foretatt undersøkelser på hvor mange organdonorer det finnes her i landet. Slike undersøkelser krever dessverre mye mer ressurser enn det stiftelsen har tilgang til, sier Kuhle. Likevel tror hun det er flere potensielle organdonorer i dag enn tidligere, mye på grunn av det store engasjement innen sosiale medier og kampanjer. Hun forteller at antallet organdonasjoner satt rekord i 2011 etter at dokumentarserien “Livet på vent” ble vist på TV2. Nå håper Kuhle at engasjement gjennom blant annet deres nye Facebookkampanje vil være med på å tangere rekorden fra 2011. Bokstavdonasjon er en kampanje der man kan vise verden at man er organdonor. Man deltar ved å donere to bokstaver i eget navn på Facebook. - Vi ønsker å synliggjøre oss gjennom sosiale medier fordi det rett og slett er effektivt. Spesielt kvinner over 40 år har vist seg å være aktive gjennom kampanjen, forteller Kuhle og oppfordrer menn til å gjøre det samme. Selvom antallet organdonasjoner i Norge er relativt høyt, står stadig flere i kø for transplantasjon. Stiftelsens hjemmeside melder om at det per 31.12.2013 sto 365 på venteliste for nytt organ. 35 av disse døde i køen. Kuhle forteller at befolkningen generelt sett er svært positiv til organdonasjon. Problemet ligger i at det ikke er nok kunnskap om temaet, og at de nærmeste ikke er opplyst om avdødes standpunkt. - Det er viktig for oss å synliggjøre organdonasjon ytterligere. Vi vil fortsette å bruke kampanjer og sosiale medier i en slik prosess, opplyser hun.
Ikke nok midler
Facebookkampanje og stands
Lang venteliste