Organdonasjon opplever rekordengasjement

Ved å synliggjøre seg gjennom sosiale medier, kampanjer og stands har stiftelsen Organdonasjon opplevd rekordstort engasjement de siste tre årene.
Mandag, 27 oktober, 2014 - 15:32


Lørdag 25. Oktober gikk den store Donasjonsdagen 2014 av stabelen. Mer enn 300 mennesker over hele landet hadde meldt seg frivillige til å informere om organdonasjonsordningen i Norge. Dette er enn økning fra i fjor. Daglig leder Hege Lundin Kuhle kan melde om skyhøy aktivitet på deres hjemmesider.

      - På vår nettside opplever vi rekordhøy aktivitet om dagen, i tillegg til at appen vår har blitt lastet ned 130.000 ganger. Dette tyder på at engasjementet blant nordmenn fortsetter å øke, hevder Kuhle.

Ikke nok midler

Stiftelsens daglige leder skulle gjerne sett at de hadde mer statistikk på antallet organdonorer i Norge. Hun forteller at per dags dato har stiftelsen kun tall på hvor mange som har donert organer, ikke på hvor mange som er positive til å gjøre det.

      - Vi skulle gjerne ha foretatt undersøkelser på hvor mange organdonorer det finnes her i landet. Slike undersøkelser krever dessverre mye mer ressurser enn det stiftelsen har tilgang til, sier Kuhle.

Likevel tror hun det er flere potensielle organdonorer i dag enn tidligere, mye på grunn av det store engasjement innen sosiale medier og kampanjer. Hun forteller at antallet organdonasjoner satt rekord i 2011 etter at dokumentarserien “Livet på vent” ble vist på TV2. Nå håper Kuhle at engasjement gjennom blant annet deres nye Facebookkampanje vil være med på å tangere rekorden fra 2011. 

Facebookkampanje og stands

Bokstavdonasjon er en kampanje der man kan vise verden at man er organdonor. Man deltar ved å donere to bokstaver i eget navn på Facebook.

      - Vi ønsker å synliggjøre oss gjennom sosiale medier fordi det rett og slett er effektivt. Spesielt kvinner over 40 år har vist seg å være aktive gjennom kampanjen, forteller Kuhle og oppfordrer menn til å gjøre det samme.

Daglig leder OrgandonasjonDaglig leder(t.v.) informerer om organdonasjon. Foto: Malin JørnholtI tillegg til Donasjonsdagen i oktober, markerer stiftelsen Valentinsdagen med sin egen vri. Stands settes opp over hele landet med frivillige som deler ut donorkort og informerer hundretusener av nordmenn. Disse kampanjene pleier å være effektive ifølge daglig leder.

Lang venteliste

Selvom antallet organdonasjoner i Norge er relativt høyt, står stadig flere i kø for transplantasjon. Stiftelsens hjemmeside melder om at det per 31.12.2013 sto 365 på venteliste for nytt organ. 35 av disse døde i køen.

Kuhle forteller at befolkningen generelt sett er svært positiv til organdonasjon. Problemet ligger i at det ikke er nok kunnskap om temaet, og at de nærmeste ikke er opplyst om avdødes standpunkt.

     -  Det er viktig for oss å synliggjøre organdonasjon ytterligere. Vi vil fortsette å bruke kampanjer og sosiale medier i en slik prosess, opplyser hun.

 

Emneord: