Norge først i verden med trådløs fotballiga

Fra og med kommende sesong kan norske fotballtilskuere benytte trådløst nett på utvalgte fotballstadioner. Norsk Toppfotball håper dette kan trekke flere tilskuere.
Tirsdag, 21 januar, 2014 - 14:35


Norsk Toppfotball lanserte i dag et pilotprosjekt der de håper vil kunne trekke flere tilskuere til kampene i Tippeligaen. Dette skal de gjøre ved å tilby et høyhastighets trådløst nett som tilskuerne vil få tilgang til når de er inne på arenaen.

– Sammen med Datametrix, som vil installere løsningen ute på de enkelte arenaene, er vi overbeviste om at dette blir en robust, velfungerende og fremtidsrettet løsning som vil gi publikum nye og gode opplevelser, sier prosjektleder i NTF, Jon Ola Bergaplass til toppfotball.no.

Fire utvalgte klubber

En undersøkelse gjort av TNS Gallup for medienorge viser at i første kvartal i 2013 hadde 78 prosent av den norske befolkningen over 15 år en smarttelefon. Og det er håpet om å nå flere av disse som gjør at Norsk Toppfotball nå lanserer denne løsningen. I første omgang vil den gjelde stadionene til Tippeliga-lagene Rosenborg, Vålerenga, Haugesund og Viking, men tanken er at alle stadioene i Tippeligaen etterhvert skal bli en tradløs stadion.

– I Viking er vi opptatt av å tilby vårt publikum en enda bedre stadionopplevelse. Derfor er vi glad for at det nå er laget en løsning for en hel liga, sier Dag Ove Aksland, kommersiell direktør i Viking, som får støtte av de andre klubbene som er med i prosjektet.

Kan se andre kamper

Denne løsningen vil gjøre at tilskuerne blant skal kunne spole tilbake i kampen og se repriser underveis i kampen, de skal kunne kommunisere med andre utenfor stadion, og de kan også se på andre kamper på sine smarttelefoner eller nettbrett.

– Med rammeavtalen som nå er inngått mellom Datametrix og NTF har klubbene i Tippeligaen et flott grunnlag for å bygge gode publikumsløsninger rundt trådløs stadion, forteller administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland.

Det vil også være mulig for klubbene å bygge videre på infrastrukturen og koble på storskjermer, digitale reklameskilt og andre skjermer.

Undersøkelser foretatt blant norske supportere i Fotballpanelet viser at 94 prosent har med seg smarttelefon på kamp. Internasjonale undersøkelser viser at 73 prosent tar med seg mobile enheter på stadion, og 49 prosent deler opplevelsene på stadion, ifølge Norsk Toppfotball.

Tags: